Magnesium en hardlopen

Magnesium en hardlopen

Magnesium en hardlopen is eigenlijk iets wat bijna onlosmakelijk moet zijn, het is onder andere een onmisbaar mineraal voor de energieproductie. Daarnaast zorgt het voor een goede werking van spieren en zenuwen en zorgt het er voor dat calcium kan hechten aan botten. Magnesium is ook belangrijk bij chemische processen in het lichaam zoals bij de werking en het aanmaken van hormonen en enzymen.

Waar zit magnesium in?

Magnesium en hardlopen OrthicaBij een normale gevarieerde dagelijkse voeding heeft elk mens normaal gesproken voldoende inname van magnesium. Magnesium komt vooral voor in noten zoals amandelen, hazelnoten en walnoten. Maar magnesium komt ook in granen, groene groenten (o.a. spinazie, broccoli en erwten), melk, vlees en in de ‘superfood’ chiazaad voor. Normaal gesproken blijft de hoeveelheid magnesium in het lichaam op peil maar dit kan worden beïnvloed door uitscheiding via de urine maar ook tijdens het zweten bij inspanning zoals hardlopen. Sporters zullen dus ook meer magnesium verliezen waardoor hier een tekort kan ontstaan. Dit tekort kan worden opgevangen met supplementen en een bekend magnesiumsupplement voor sporters is die van Orthica. Deze zijn te koop in potjes van bijvoorbeeld 60 of 120 tabletten (klik hier). Ik geef zelf de voorkeur aan het supplement met 400mg magnesium (de Orthica magnesium 400).

Doordat onder andere groenten en granen voor de Westerse wereld in een steeds sneller tempo worden verbouwd neemt de hoeveelheid magnesium in deze voeding af. De grond wordt arm aan mineralen zoals magnesium en zelfs bemesting heeft dan nog maar een beperkte invloed. Een te kort aan magnesium is te herkennen aan onder andere: vermoeidheid, lusteloos zijn, spierpijn/spierkramp, maagproblemen of zelfs hartritmestoornissen. Bij klachten moet u altijd eerst de huisarts raadplegen voordat u een oplossing probeert te vinden in het gebruik van supplementen.

-vervolg onder advertentie-

Magnesium en hardlopen

Doordat duursporters lange tijd een inspanning leveren gaan er veel mineralen verloren door het zweten. Eén van deze mineralen is magnesium, magnesium en hardlopen zijn naar mijn mening dus niet van elkaar weg te denken. Mijn eigen ervaringen met magnesium zijn alleen maar positief. Bij een advies in een Gezondheidswinkel kwam ik voor het eerst in aanraking met het mineraal. De verkoper legde mij uit dat veel supplementen naast magnesium ook calcium bevatten maar dat juist voor sporters een hoger percentage magnesium geschikt is. Calcium zorgt voor het samentrekken van spieren en magnesium juist voor het goed kunnen ontspannen. Met name na het hardlopen vind ik het effect van magnesium groot. Wanneer ik voor een training of wedstrijd magnesium inneem heb ik namelijk geen last van stijve spieren of kramp. Tijdens het hardlopen zou het ook een positief effect moeten hebben maar ik heb zelden kramp of stijve spieren tijdens een training of wedstrijd gehad. Ik heb wel het idee dat het uithoudingsvermogen omhoog gaat door het gebruik van magnesium. Dit zou te verklaren zijn doordat magnesium een hulpstofje (cofactor) voor ATP is en ATP is een energiedrager.

Een ander voorbeeld van hardlopen en magnesium (of in ieder geval veel inspanning i.c.m. magnesium) is een ervaring van een Amerikaanse legerarts. De legerarts Dr. Bilbey had een rekruut op spreekuur die spierpijn had in alle skeletspieren. Naast de oefeningen in dienst liep hij in zijn vrije tijd regelmatig afstanden van 10 tot 15 kilometer, zwom hij veel en deed hij ook nog aan krachttraining. De klachten begonnen met slappe en futloze benen en daarna verhevigde dit tot spierspasmen. Bloedonderzoek wees uit dat er een tekort aan magnesium was en dit was te herleiden naar de zware inspanningen. Na het aanpassen van zijn voeding en het nemen van magnesium supplementen verdwenen de klachten.

Heeft u ervaringen met magnesium en wilt u die delen, dat kan op ons forum (zie onderstaande link). Bent u nieuwsgierig, heeft u regelmatig last van kramp tijdens of na het hardlopen (of een andere duursport) dan is het overwegen waard om magnesium van Orthica te gebruiken (klik hier). Neem altijd de voorschriften van de fabrikant serieus en overschrijd de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet.

Magnesium en hardlopen komt ook op ons hardloopforum aan bod (klik hier)

Een voedingssupplement is geen vervanging voor een gevarieerde voeding. Voor het behoud van een goede gezondheid is een gezonde levensstijl en een gevarieerde, evenwichtige voeding van belang. Dit supplement kan wel een aanvulling zijn naast uw voeding.